SEO på produkter

Nem guide: søgemaskineoptimering af produkter på din webshop

Når du har oprettet en webshop og en masse produkter, undrer du dig måske over, hvorfor dine produkter ikke ligger øverst i Googles søgeresultatet. Mange tror nemlig fejlagtigt, at blot fordi webshoppen nu er online, så vil den også automatisk blive vist til alle dem, der søger efter denne type produkter. Det er desværre ikke sandt.

Det kræver et omfattende arbejde med SEO at komme højt op i søgeresultaterne (især, hvis du har mange konkurrenter), og en stor del af det er tekstarbejde. Der er mange tekniske tiltag, linkbuilding og andre ting, man kan foretage sig, men i denne artikel vil vi gennemgå de trin, du bør foretage for hvert produkt på din webshop.

I denne artikel vil vi gennemgå følgende:

  1. Søgeordsanalyse og valg af fokus-søgeord
  2. Produkttitel
  3. Valg af url
  4. Den korte produktbeskrivelse (der vises øverst)
  5. Den detaljerede produktbeskrivelse
  6. Brug af produktanmeldelser
  7. Interne links
  8. Relevante, eksterne links
  9. SEO-titlen
  10. En passende meta-beskrivelse
  11. Brug af Canonical urls

#1 Søgeordsanalyse og valg af fokus-søgeord

Det første, du skal overveje, når du skal SEO-optimere dit produkt, er dit fokus-søgeord. Hvad vil kunden søge efter, når han/hun har et behov, som dit produkt opfylder? Hvis der en masse kunder der søger efter “Brun uldplaid”, så nytter det ikke noget, at du har optimeret dit produkt til at matche “beige tæppe”. For at sige det lidt groft. For så bliver dit produkt ikke vist i søgeresultatet – simpelthen fordi det ikke matcher søgningen. Derfor er det vigtigt at foretage en søgeordsanalyse på dine produkter, så du ved hvad kunderne søger efter. Og så optimerer du dine produkter til dette.

Husk på, at det ikke er en god idé at optimere adskillige produkter til samme fokus-søgeord. For så vil dine produkter faktisk konkurrere med hinanden. Så er det bedre at optimere dem til søgeord, der er en smule forskellige – men evt. med interne links til hinanden.

Lær mere
Billige links til din forretning | linkbuilders.dk
Skab gode links på farten - til billige penge

I denne forbindelse skal du også tænke på, om du gerne vil matche et bredt søgeord med mange månedlige søgninger? Et eksempel kunne være “Højhælede sko”. Eller om det er bedre med at længere og mere specifikt søgeord. Dette vil have færre visninger, men måske mere relevante visninger. Et eksempel kunne være “Christian Louboutin sko med røde såler”.

I sidstnævnte tilfælde vil dit produkt komme frem i meget færre søgninger, men til gengæld søges der efter noget meget specifikt.

Der findes mange gode analyseværktøjer online, blandt andet Google Keyword Planner (som du får med en Google Ads-konto), Ahrefs, Semrush, Tinysuggest eller SearchMetricsDisse værktøjer kan hjælpe dig med at se volumen på forskellige søgninger samt komme med forslag til dig. 

Et godt tip er at kigge på, hvad dine konkurrenters produkter findes på. Hvis det virker godt for dem, kan det måske også virke godt for dig.

Tilmeld dig Linkbuilders

#2 Valg af produkttitel

Din produkttitel er det første, som dine kunder læser, så sørg for, at din titel er sigende og indeholder dit fokus-søgeord.

Google anser også din produkttitel for at være meget vigtig. Dog er produkttitlen ikke det samme som din SEO-titel (se punkt 9).

#3 Tilpasning af URL

Lav en url, der er simpel, præcis og sigende.

Det er ikke en god idé at have en url, der hedder https://minside.dk/?product-id=23. Den fortæller intet om produktet og hjælper på ingen måde Google til at regne ud, hvad dit produkt handler om.

Sørg i stedet for at have en url, der indeholder dit fokussøgeord, og som er nem at forstå for kunden. Et eksempel kunne være https://minside.dk/produkt/christian-louboutin-sko.

Linkbuilding - gjort nemt og hurtigt!
Skab sunde billige links til hjemmeside eller webshop

#4 Kort produktbeskrivelse

I mange shopsystemer har du mulighed for at skrive en kort produktbeskrivelse. Den vises typisk ved ‘Køb’-knappen.

Her er den en god idé at skrive 2-3 linjer omkring produktet. Det skal være kort, præcist, og indeholde værdifuld information omkring produktet, så kunden har lyst til at købe det.

#5 Den detaljerede produktbeskrivelse

Den detaljerede produktbeskrivelse er den, der ofte kommer lidt længere nede på siden. Det er her, man som kunde kan læse alle detaljerne om produktet, såsom indhold, mål og funktioner.

Denne beskrivelse er meget vigtig, set med SEO-øjne.

Tilmeld dig Linkbuilders

Grundreglen er, at der gerne må være en del tekst i produktbeskrivelsen – gerne op over 300 ord, hvis muligt. Men det er lige så vigtigt, at det er relevant og unik tekst. Så hvis du har tænkt dig at kopiere teksten fra producenten – eller at skrive en sludder for en sladder – så er det faktisk bedre, at du lader være.

Men når det er sagt, så er det på produktbeskrivelsen, at du virkelig kan gøre en indsats ved at skrive en god, fængende tekst.

Opdel gerne teksten i et par afsnit, som hver har en overskrift. Nævn gerne dit fokussøgeord et par gange i teksten og også gerne i den ene af overskriften. Men husk ikke at overdrive og tætpakke teksten med dit fokussøgeord. Teksten er først og fremmest skrevet til dine kunder, og teksten skal være god at læse.

For at Google forstår dit produkts kontekst, er der også en rigtig god idé at bruge LSI-nøgleord. Dette er ord, der er relateret til dit produkt, og som bruges til at beskrive det.

Køb billige links og stig i Google
Billig linkbuilding - Sådan tjener du penge hurtigt

#6 Produktanmeldelser

Hvis dit shopsystem tillader brug af produktanmeldelser, så er dette en god ting. Google – og nye kunder – kan godt lide at se anmeldelser af dit produkt fra tidligere kunder.

Faktisk har det en SEO-mæssig værdi, at du får Google-anmeldelser. Det fortæller nemlig søgemaskinen, at dine produkter er populære og dermed kan du opleve stigninger i Google alene på baggrund af dette.

#7 Interne links

Når du skriver din produktbeskrivelse, så husk at linke til andre steder på dit site, som kunne være relevant for kunden. Det er måske til andre typer af det pågældende produkt, til produktkategorien eller til en vejledning, du har liggende et andet sted på dit site.

Sådanne interne links er med til at give en god struktur på dit site, ligesom det er nyttigt for kunden.

#8 Eksterne links

Ved første øjekast lyder det måske som en dårlig idé at linke til andre, eksterne sider fra dit produkt. Og selvfølgelig skal du ikke lede en potentiel kunde hen på en konkurrents website. Men Google kan godt lide at se links, der henviser til relevante, eksterne sites. Så vær ikke bange for at linke til en ekstern undersøgelse eller andet, der kan have relevans for kunden ved køb af dit produkt.

Links fra andre sider fungerer således, som en slags valgstemme, der indikerer overfor søgemaskinerne, at din hjemmeside er værdifuld og fortjener en højere rang i deres algoritme. Derudover bidrager eksterne links også til, at din side fremstår mere populær, hvilket leder til, at den besøges mere hyppigt af algoritmerne, hvilket som regel øger rangeringen i Google.

Et eksternt link kan opnåes på mange forskellige måder, hvoraf de mest populære er outreach, advertorials, samt tilmelding af Linkbuilders.

Tilmeld dig Linkbuilders
Grundig søgeordsanalyse
Findes der skadelige links? Få svaret hos Linkbuilders.dk

#9 SEO-titel

SEO-titlen er den øverste linje, der vises for dit produkt i søgeresultatet. Det er altså det første, som kunden ser – så hvorfor ikke udnytte det til fulde?

De fleste shopsystemer danner automatisk et forslag til en SEO-titel. Men hvis der er mulighed for at tilpasse den, bør man kigge på dette. I Woocommerce (med Yoast plugin) dannes automatisk en SEO-titel ud fra produkttitlen og sidetitlen. Det ser sådan ud: 

Og her kan du så tilføje eller fjerne elementer fra din SEO-titel, hvis det er relevant. Det er i hvert fald en god idé at lave en længere SEO-titel, end i eksemplet ovenfor. En god grundregel er, at den gerne skal være på 50-60 tegn. Tjek evt. dit SEO-title i dette værktøj. Husk for guds skyld at inkludere dit fokussøgeord i din SEO-titel. SEO-titlen er det først, som Google læser på produktet, og det er også den tydelige linje, der vises øverst i søgeresultatet. Så sørg for, at den er så rammende som muligt.

#10 Den gode metabeskrivelse

Din metabeskrivelse er de par linjer, som brugeren ser, når han har søgt på Google: 

SEO-optimering af produkter

Det er altså dette, læseren skal se og få lyst til at klikke ind til dig produkt. I metabeskrivelsen skal du gerne inkludere dit fokus-søgeord, og gerne helt i starten. Derudover er det en god idé med en ‘Call to action’. Skriv også gerne hvad der gør lige præcis dit produkt bedre end de andre produkter, som brugeren ser i søgeresultatet.

Et eksempel kunne være: “Vores eksklusive vinemballage til 2 flasker i hvid er markedets billigste. Ved bestilling inden kl. 13.00, har du pakken i morgen. Bestil her på shoppen”.

Byg selv dine backlinks
DIY linkbuilding: Til dig der vil sælge mere på din webshop

#11 Brug af Canonical Urls

Hvis du har en håndfuld produkter, hvor det simpelthen er umuligt for dig at skrive en unik tekst (eller hvor det ikke vil give mening med unik tekst), så kan du med fordel gøre brug af det, der hedder ‘canonical urls’.

Her kan du på et produkt vælge, at det SEO-mæssigt skal pege hen på et andet produkt (hovedproduktet), således at det ikke indekseres separat. Vi ved jo, at Google ikke kan lide, hvis der er samme produktbeskrivelse på flere produkter, og det er derfor bedre at lave en canonical url hen til det tilsvarende produkt, end at have to eller flere produkter stående med samme produktbeskrivelse.

Dette kan faktisk også være relevant, hvis du har et meget ‘tyndt’ produkt med næsten ingen tekst. Google vil nemlig hellere have få produkter af høj kvalitet end mange produkter af lav kvalitet, når vi snakker om ranking.

Tilmeld dig Linkbuilders


Byg selv dine backlinks

Derfor skal du bygge backlinks

Links er en af de mest betydningsfulde grundpiller indenfor SEO-disciplinen. Links har været en vital del af Googles algortime med siden  søgemaskinens spæde begyndelse. Siden har den originale algoritme (PageRank) ændret sig dramatisk, men værdien af links (og særligt backlinks) har stort set ikke forandret sig. I dette indlæg ser vi nærmere på hvad linkbuilding er, så du kan få en god forståelse af, hvorfor backlinks er så uhyre vigtige for din virksomhedsside.

3 typer links

Grundlæggende kan links inddeles i 3 kategorier; 1) interne links, 2) udgående links og 3) eksterne links.

Interne links er de links, som du bruger til at vejlede dine besøgende rundt på din hjemmeside eller webshop. Her er altså tale om intern navigation.

Udgående links er de links, som du bruger på din side til at hjælpe dine besøgende væk fra din side. Dette kan fx være henvisninger til relevante kilder, videoer eller andet.

Eksterne links, eller backlinks (også kaldet indgående links), er et link, som peger fra en anden hjemmeside ind på din hjemmeside. Det er altså et link som 1) andre frivilligt forærer til dig, eller som 2) du betaler for at få opsat professionelt, eller som 3) du bygger selv – de to sidstnævnte kaldes linkbuilding.

Lær mere
Derfor skal du bygge backlinks

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er kort fortalt, den disciplin der har til formål, at øge de indgående links til din hjemmeside for herigennem, at øge din hjemmesides placeringer i Google. Men hvorfor er det vigtigt? Jo prøv at stille dig selv dette spørgsmål: ‘Hvor gemmer man et lig i år 2020’ …? Det gør man på side 2 i Google. Og faktisk er denne SEO-nørdede joke ikke så dum, som man skulle tro. Undersøgelser viser nemlig, at sandsynligheden for at dine kunder scroller videre til Google øvrige resultatsider end den første, er utrolig lille. Derfor er det død-og-pine vigtigt, at din hjemmeside figurerer på side 1 på relevante søgeord, så du kan trække så mange kunder som muligt ind på din side.

En anden god (omend meget forsimplet) forklaring på hvad linkbuiling er, kan vi kalde for  ‘Folketingsvalg-metaforen’. Denne går ud på, at man anskuer en hjemmeside for en folketingskandidat, Google som et folketingsvalg, backlinks som folkestemmer og dig som spindoktoren.

Giver det mening?

Ellers prøv at forestille dig dette scenarie:

#1: Din hjemmeside er din folketingskandidat

Din hjemmeside er en vital del af dit brand og image, præcis som en folketingskandidat er ansigtet udadtil for fx dennes parti, mærkesager mm. Din side skal se godt ud, været teknisk korrekt opsat, brugervenlig og SEO-optimeret, for at du får maksimalt ud af din linkbuilding. Dette svarer til, at din folketingskandidat er velsoigneret, kvik og en knalddygtig taler, som forstår at fange sit publikum og tale til folkets drømme. Du skal altså være tryg ved og sikre, at netop din folketingskandidat har de rigtige evner inden du ‘går til valg’.

#2: Du er din folketingskandidats spindoktor

Det er dig der skal sørge for, at skaffe stemmer og at netop din kandidat vinder valget. Derfor skal du ud og hjælpe din folketingskandidat med, at skaffe en masse stemmer (backlinks), analysere exitpoll (SEO-data) og løbende justere din folketingkandidats attitude og holdning (teknik, content mm), så denne følger samfundstendenserne (Googles algoritme).

#3: Google er dit folketingsvalg

Det gælder nu om at vinde flest mulige stemmer. Jo flere stemmer (backlinks), des flere mandater kan du få (des højere i SERP’en kan du komme). Og des større er din succes (dit salg). SERP er Googles søgeresultater. Lander du på førstepladsen i SERP’en får du ca. 32,58% af den organiske trafik fra søgningerne på det søgeord du rangerer på (flest mandater). Lander du på 9. pladsen får du ca. 1,9% af den organiske trafik (lavest antal mandater, men lige er nok til, at komme ind i Folketinget). Lander du på side 1,2,3 eller værre, vil din indflydelse i Folketinget være stort set lig nul – dvs. at du vil trække meget lidt eller ingen organisk trafik til din side, på det dette søgeord. Dette skyldes at de man instinktivt klikker på de øverste søgeresultater i Google.

#4: Et backlink er en folkestemme

Den folketingskandidat der høster flest stemmer vinder teoretisk set valget. Men lige præcis dette valg er fuld af overraskelser og det er her det bliver en smule tricky. Det er nemlig sådan, at Googles algoritme spiller et puds med lige netop dette valg, og har besluttet, at nogle stemmer vægter tungere end andre. Der findes altså links, som er mere værdifulde end andre, fordi de booster din side mere. Disse stemmer (backlinks) koster derfor også som væsentligt mere, end fx LinkBuilders byg-selv-løsning.

Billig linkbuilding - Sådan tjener du penge hurtigt

Overvejer du byg-selv-linkbuilding?

Drømmer du om at få foretaget linkbuilding til din hjemmeside, uden at det må koste en jetjæger? Så overvej selv at bygge links til din side. Vores DIY-service LinkBuilders er til dig der er iværksætter, selvstændig eller måske har et hobby- eller deltidsprojekt, som du gerne vil promovere via en hjemmeside. Måske er du stadig er i den spæde startupfase? Eller måske har du været i gamet længe og vil nu gerne give det-der-linkbuilding-halløj et skud. Benyt dig da af LinkBuilders og lær’ hvordan du kan opnå bedre placeringer i Google og sælge mere – Nemt.

Det kan være utroligt svært, at nå det hele. Derfor kan du med fordel benytte dig af de store rabatter og tillægsydelser, som du kan få som medlem hos LinkBuilders. Vi tilbyder hjælp til optimering af din hjemmeside – både grafisk- og indholdsoptimeringer, men også de hardcore SEO-tekniske til vores medlemmer. Du unlocker vores gode rabatter på op imod 50% ved, at tilmelde dig LinkBuilders idag og samtidig får du hele 3 af dine første linkmuligheder med nemme guides, så du kan komme igang med det samme.

Tilmeld dig nu

Tilbud og rabatter på autoritære links

Som vi beskrev i ‘Folketingsvalg-metaforen’ er der nogle ‘stemmer’ eller backlinks, som vægter tungere end andre. Denne vægtning kaldes autoritet. Der er mange faktorer, som spiller ind på hvornår et link er mere autoritært end andre.

Det er Googles algoritme alene der vurderer, hvilke links der afgiver høj værdi, men der vil ofte ligge et professionelt SEO-arbejde bag. Stærke links behøver hverken, at komme fra store brands eller vigtige informationssider, som er dyre at købe links fra.

Ej heller behøver det at være store sider som fx YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest mm. Stærke links kan være sider, som du endnu aldrig har hørt om, men som dygtige SEO-eksperter har udviklet med linkbuilding til formål. Tegner du et byg-selv-abonnement hos LinkBuilders, modtager du løbende særlige rabatter på stærkere og autoritære links. Suppler din linkprofil med disse, når du har brug for boost i dine rankings.

Tilmeld dig nu
Byg selv dine backlinks


Gør dit website klar til linkbuilding - 5 ting, du bør have styr på først

Overvejer du at tilmelde dig Linkbuilders? Eller har du allerede tilmeldt dig og opsat dine første links med vores fantastiske gør-det-selv-løsning? Uanset hvad kan det være en god idé at supplere din linkbuilding med optimeringer af din hjemmeside eller webshop. Links er ganske rigtigt én af de vigtigste parametre indenfor SEO, men vidste du, at Google også kigger på ‘Content’ (altså indhold) og bruger andre parametre, som Google RankBrain (Googles AI-robot) finder vigtige? I denne guide ser vi nærmere på 5 SEO-hacks, så du har en indgående forståelse af, hvad du bør fokusere på ‘onpage’ – altså PÅ selve hjemmesiden.

Tilmeld dig Linkbuilders

#1: Lav en grundig søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse består i at finde de specifikke gunstige søgeord, som dine potentielle kunder bruger i Google. Analysen har til formål at afgrænse præcis hvilke søgeord, der skal arbejdes med, så der kan skabes bedre placeringer i Google.

Det betyder nemlig mere organisk trafik, som i sidste ende kan lede til flere salg på din hjemmeside eller webshop. Søgeordene vurderes og vælges ud fra konkurrence kontra søgevolumen. Søgeordsanalysen er én af de vigtigste SEO-faser. Det er her du finder ud af hvor mange kræfter, der skal ligges i projektet, samt hvor meget det vil koste at opnå en drømme-placering på de givne søgeord.

Gratis guide til dig

Vi har selvfølgelig lavet en udførlig trin-for-trin guide i samarbejde med vores partner, som du kan finde via dette link. I guiden finder du en række supergode gratis værktøjer, som kan hjælpe dig i mål. Rigtig god arbejdslyst!

Lær mere
Grundig søgeordsanalyse
Billig linkbuilding - Sådan tjener du penge hurtigt

# 2: Foretag indholdsoptimering

Indholdet på din side fortæller både Google og dine besøgende, hvad din hjemmeside handler om. Søgemaskinen bruger tekst, billeder, video, metadata mm. til at rangere din hjemmeside i SERP’en. Indhold er derfor et vitalt komponent for din hjemmesides fremtid. Det er vigtigt, at der er den rette mængde tekst, samt en høj grad af indholdsrelevans og fyldestgørenhed. Uden et SEO-venligt indhold vil din hjemmeside have svært ved at opnå og fastholde gode placeringer i Google.

Start her:

• Hver landingsside bør have ét emne/søgeterm
• Overskrifter skal rangeres ud fra et korrekt H-tag hieraki
• Billeder og videoer, skal have udførlige ALT-tags
• Der skal være mindst 500 ord per side + flere end hos dine konkurrenter
• Alle metatitles og -descriptions skal være i orden – tjek med dette værktøj.
• En god intern og ekstern linkstruktur

#3: Opdater, opdater, opdater!

Hvor ofte arbejder du med din hjemmeside? Skriver du blogindlæg? Opdaterer du dit indhold løbende? Google har de senere år rullet deres AI ‘Google Rankbrain’ ud. Den indeholder ‘Google Freshness Factor’, som vurderer dit indholds ‘friskhed’ og har en direkte indflydelse på dine placeringer i SERP’en. Tanken bag algoritmen er, at jo nyere viden er, des mere relevant er det. Bittesmå ændringer er ikke nok – det er et løbende engagement, der booster din side.

Google Freshness Factor vurderer dit indhold ud fra:

• Ændringer/opdateringer i indhold
• Godt brugerengagement
• Friske backlinks (tjek broken backlinks)
• Udgivelsesdato og ændringsdato
• Tilstedeværelse af søgeord, som signalerer friskhed
• Løbende linkbuilding
• Brugen af årstal i blogindlæg

Køb billige links og stig i Google
DIY linkbuilding: Til dig der vil sælge mere på din webshop

#4: Få fikset hastighedsproblemer

Loader din side langsomt? Din hjemmesides hastighed har en direkte effekt på dit salg. Google har udmeldt, at de indekserer og rangerer sider ud fra krav om hastighed. Ydermere konverterer langsomme sider kun halvt så godt. Tjek din hjemmesides hastighed med dette værktøj. Din loadtime skal gerne lande på under 2 sekunder. Med hastighedsoptimering sikrer du en god brugeroplevelse for dine kunder og øger ifølge ny statistik ydermere chancerne for, at de gennemfører et køb. Samtidig boostes du i Google og får dermed mere organisk trafik. Hastighedoptimering er en teknisk opgave og svær at udføre selv.

Hvad sløver din hastighed?

Hastigheden sløves af bl.a. store billeder, ukomprimerede filer, serverindstillinger, manglende browsercache mm.

Læs mere

#5: Få opsat schema

Du bruger schema markup til at fortælle Google, hvad din side helt præcist handler om. Uden schema ‘gætter’ Google og kan misforstå dine budskaber. Schema være med til, at øge din ‘click through rate’ (CTR) i søgeresultaterne. Dette skyldes, at visse markeringerne vises direkte i SERP’en. Din CTR i SERP’en påvirker dine placeringer i Google. Det er positivt hvis din CTR er højere end dine konkurrenters på samme søgning. I så fald vil din side nemlig ofte klare sig bedre end dem.

Vil du selv opsætte schema?

Sejt! Vi har selvfølgelig lavet en step-by-step guide til dig, som du finder her. Schema kan godt være lidt kras at arbejde med, så tøv ikke med at kontakte os hos Linkbuilders, hvis du har spørgsmål.

God fornøjelse!

Tilmeld dig Linkbuilders
Byg selv dine backlinks

Pyh ha! Sikke en omgang. Fik du det hele med?

Det kan være utroligt svært, at nå det hele. Derfor kan du med fordel benytte dig af de store rabatter og tillægsydelser, som du kan få som medlem hos Linkbuilders. Vi tilbyder hjælp til optimering af din hjemmeside – både grafisk- og indholdsoptimeringer, men også de hardcore SEO-tekniske til vores medlemmer. Du låser op for vores gode rabatter på op imod 50% ved at tilmelde dig Linkbuilders idag og samtidig får du hele 3 af dine første linkmuligheder med nemme guides, så du kan komme igang med det samme.

Du kan enten udføre de oplistede optimeringer fra selv, eller bestille dem direkte fra Linkbuilders’ grafik- og SEO-service.

Tilmeld dig Linkbuilders


Hvorfor er linkbuilding vigtigt?

Vil du i gang med at arbejde med Google og høste de mange gunstige frugter, som søgemaskinen har hængende på træerne? Så er første skridt at begynde, at bygge links, som peger ind på din hjemmeside eller webshop. Dette kaldes linkbuilding og handler om, at man ‘bygger links’, som peger ind på siden. Denne praksis skaber autoritet i Google og vil fremme dine placeringer, så du driver flere potentielle kunder ind i dit net. Linkbuilding er faktisk så vigtig for din virksomhed, at den næppe kan undværes, hvis du vil sælge gennem organisk trafik. I denne lynguide ser vi nærmere på, hvor linkbuilding er vigtig, samt hvordan og hvorfor backlinks påvirker dine placeringer i Google.

Hvordan virker linkbuilding?

Jo flere links din hjemmeside har fra forskellige websteder på nettet, desto mere værdi og troværdighed vil din hjemmeside have i Googles øjne. Disse links kaldes for backlinks, fordi de peger tilbage til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Google bruger antallet af backlinks, som én af sine rankingfaktorer, når den skal bestemme hvordan din hjemmeside skal rangeres på et givent søgeord.

Er du ikke med? Så prøv at forestil dig dette: Der er to rideskoler i byen. Den ene rideskole har rigtigt mange links, som peger ind på sin hjemmeside. Den anden har 0. Når nye rideskoleelever gerne vil finde en god rideskole i nærheden, søger de i Google. Gæt hvis hjemmeside der dukker op øverst? Ja du har ret. Det vil være den med flest backlinks.

Udover at øge din autoritet overfor Google, så leder linkbuilding altså også til flere kunder i butikken, mere salg og større eksponering af din virksomhed.

Lær mere
Linkbuilding: Sådan går du det selv!
Hvordan laver jeg linkbuilding? Få svaret her

Hvor mange backlinks bør jeg lave?

Antallet af links afhænger af konkurrencen. Hvor mange backlinks har dine konkurrenter på samme søgning? Hvis du kan matche deres niveau af indgående links, samtidig med, at dit indhold er optimeret 100% til søgningen, bør du ende med, at rangere i toppen af Google på den specifikke søgning.

Der findes ingen øvre grænse for, hvor mange links du bør lave til din side. I stedet er hyppigheden af, hvor ofte du bygger links værd at overveje. Det handler om, at skabe et naturligt flow, så du ikke fra den ene dag til den anden får 50 backlinks til din hjemmeside. Dette kan nemlig skabe mistanke hos Google, og så frafalder værdien fra dine dyrt indkøbte backlinks.

ØV! Hos Linkbuilders får du 3 linkmuligheder om måneden, så du sikrer dig en naturlig linkprofil. Kom i gang med at bygge link til dig hjemmeside eller webshop allerede i dag.

Tilmeld dig nu

Hvad sker der hvis jeg ikke bygger links?

Der findes mere en 1,7 milliarder hjemmesider i verden. Hver hjemmeside er bygget op af en række undersider. Dem findes der mere end 4,5 milliarder af og det er Googles job, at indeksere og rangere disse. Det tager hele 3 mdr. for Googles algoritme, at scanne alle disse undersider én for én. Så hvis du gerne vil have din hjemmeside med i denne pulje, er du nødt til at gøre et stykke arbejde. Du kan 1) indsende dit sitemap til GSC og 2) begynde at bygge backlinks til din side.

Rigtigt mange oplever, at Google aldrig rigtigt finder og rangerer deres side, uden at der først er påbegyndt linkbuilding. Det er rigtigt synd. Derfor har vi skabt Linkbuilders, som er gør-det-selv løsningen til dig der gerne selv vil bygge backlinks.

Udover linkbuilding er der også en række andre parametre, som spiller ind på dine placeringer i Google. Dette kan fx være din sides hastighed, dit content, din interne linkstruktur, manglende meta tags, schema markup mm. Optimeringer som disse vil ofte resultere i bedre placeringer i Google – hurtigere.

Findes der skadelige links? Få svaret hos Linkbuilders.dk
DIY linkbuilding: Til dig der vil sælge mere på din webshop

Findes der skadelige links?

Nej!

Google har afskaffet negative værdier i links – og med rette. Der var nemlig engang en tid, hvor Googles algoritme tillagde nogle links negativ værdi, fx links fra pornosider, gamblingsider mm. Det medførte, at nogle valgte at købe såkaldte ‘linkbomber’, altså samlinger af skadelige backlinks, og pege dem ind på deres konkurrenters hjemmeside. Av!

I dag findes der ikke skadelige links, blot links som ikke overfører synderlig meget værdi. Dette kan være fordi at domænet er svagt, fordi at indholdet ikke er relevant nok ifht. din hjemmeside, eller fordi at der er tilføjet en “rel”-attribute til linket. Det gælder derfor om at finde de gode linkmuligheder, der giver din hjemmeside god værdi.

Alle links, du modtager her hos Linkbuilders, er nøje udvalgte, så de booster din hjemmeside i Googles SERP. Derudover modtager du som abonnent også løbende rabatter på stærke links, som du kan vælge at investere i efter behov.

Tilmeld dig nu