Når du har oprettet en webshop og en masse produkter, undrer du dig måske over, hvorfor dine produkter ikke ligger øverst i Googles søgeresultatet. Mange tror nemlig fejlagtigt, at blot fordi webshoppen nu er online, så vil den også automatisk blive vist til alle dem, der søger efter denne type produkter. Det er desværre ikke sandt.

Det kræver et omfattende arbejde med SEO at komme højt op i søgeresultaterne (især, hvis du har mange konkurrenter), og en stor del af det er tekstarbejde. Der er mange tekniske tiltag, linkbuilding og andre ting, man kan foretage sig, men i denne artikel vil vi gennemgå de trin, du bør foretage for hvert produkt på din webshop.

I denne artikel vil vi gennemgå følgende:

  1. Søgeordsanalyse og valg af fokus-søgeord
  2. Produkttitel
  3. Valg af url
  4. Den korte produktbeskrivelse (der vises øverst)
  5. Den detaljerede produktbeskrivelse
  6. Brug af produktanmeldelser
  7. Interne links
  8. Relevante, eksterne links
  9. SEO-titlen
  10. En passende meta-beskrivelse
  11. Brug af Canonical urls

#1 Søgeordsanalyse og valg af fokus-søgeord

Det første, du skal overveje, når du skal SEO-optimere dit produkt, er dit fokus-søgeord. Hvad vil kunden søge efter, når han/hun har et behov, som dit produkt opfylder? Hvis der en masse kunder der søger efter “Brun uldplaid”, så nytter det ikke noget, at du har optimeret dit produkt til at matche “beige tæppe”. For at sige det lidt groft. For så bliver dit produkt ikke vist i søgeresultatet – simpelthen fordi det ikke matcher søgningen. Derfor er det vigtigt at foretage en søgeordsanalyse på dine produkter, så du ved hvad kunderne søger efter. Og så optimerer du dine produkter til dette.

Husk på, at det ikke er en god idé at optimere adskillige produkter til samme fokus-søgeord. For så vil dine produkter faktisk konkurrere med hinanden. Så er det bedre at optimere dem til søgeord, der er en smule forskellige – men evt. med interne links til hinanden.

Lær mere
Billige links til din forretning | linkbuilders.dk
Skab gode links på farten - til billige penge

I denne forbindelse skal du også tænke på, om du gerne vil matche et bredt søgeord med mange månedlige søgninger? Et eksempel kunne være “Højhælede sko”. Eller om det er bedre med at længere og mere specifikt søgeord. Dette vil have færre visninger, men måske mere relevante visninger. Et eksempel kunne være “Christian Louboutin sko med røde såler”.

I sidstnævnte tilfælde vil dit produkt komme frem i meget færre søgninger, men til gengæld søges der efter noget meget specifikt.

Der findes mange gode analyseværktøjer online, blandt andet Google Keyword Planner (som du får med en Google Ads-konto), Ahrefs, Semrush, Tinysuggest eller SearchMetricsDisse værktøjer kan hjælpe dig med at se volumen på forskellige søgninger samt komme med forslag til dig. 

Et godt tip er at kigge på, hvad dine konkurrenters produkter findes på. Hvis det virker godt for dem, kan det måske også virke godt for dig.

Tilmeld dig Linkbuilders

#2 Valg af produkttitel

Din produkttitel er det første, som dine kunder læser, så sørg for, at din titel er sigende og indeholder dit fokus-søgeord.

Google anser også din produkttitel for at være meget vigtig. Dog er produkttitlen ikke det samme som din SEO-titel (se punkt 9).

#3 Tilpasning af URL

Lav en url, der er simpel, præcis og sigende.

Det er ikke en god idé at have en url, der hedder https://minside.dk/?product-id=23. Den fortæller intet om produktet og hjælper på ingen måde Google til at regne ud, hvad dit produkt handler om.

Sørg i stedet for at have en url, der indeholder dit fokussøgeord, og som er nem at forstå for kunden. Et eksempel kunne være https://minside.dk/produkt/christian-louboutin-sko.

Linkbuilding - gjort nemt og hurtigt!
Skab sunde billige links til hjemmeside eller webshop

#4 Kort produktbeskrivelse

I mange shopsystemer har du mulighed for at skrive en kort produktbeskrivelse. Den vises typisk ved ‘Køb’-knappen.

Her er den en god idé at skrive 2-3 linjer omkring produktet. Det skal være kort, præcist, og indeholde værdifuld information omkring produktet, så kunden har lyst til at købe det.

#5 Den detaljerede produktbeskrivelse

Den detaljerede produktbeskrivelse er den, der ofte kommer lidt længere nede på siden. Det er her, man som kunde kan læse alle detaljerne om produktet, såsom indhold, mål og funktioner.

Denne beskrivelse er meget vigtig, set med SEO-øjne.

Tilmeld dig Linkbuilders

Grundreglen er, at der gerne må være en del tekst i produktbeskrivelsen – gerne op over 300 ord, hvis muligt. Men det er lige så vigtigt, at det er relevant og unik tekst. Så hvis du har tænkt dig at kopiere teksten fra producenten – eller at skrive en sludder for en sladder – så er det faktisk bedre, at du lader være.

Men når det er sagt, så er det på produktbeskrivelsen, at du virkelig kan gøre en indsats ved at skrive en god, fængende tekst.

Opdel gerne teksten i et par afsnit, som hver har en overskrift. Nævn gerne dit fokussøgeord et par gange i teksten og også gerne i den ene af overskriften. Men husk ikke at overdrive og tætpakke teksten med dit fokussøgeord. Teksten er først og fremmest skrevet til dine kunder, og teksten skal være god at læse.

For at Google forstår dit produkts kontekst, er der også en rigtig god idé at bruge LSI-nøgleord. Dette er ord, der er relateret til dit produkt, og som bruges til at beskrive det.

Køb billige links og stig i Google
Billig linkbuilding - Sådan tjener du penge hurtigt

#6 Produktanmeldelser

Hvis dit shopsystem tillader brug af produktanmeldelser, så er dette en god ting. Google – og nye kunder – kan godt lide at se anmeldelser af dit produkt fra tidligere kunder.

Faktisk har det en SEO-mæssig værdi, at du får Google-anmeldelser. Det fortæller nemlig søgemaskinen, at dine produkter er populære og dermed kan du opleve stigninger i Google alene på baggrund af dette.

#7 Interne links

Når du skriver din produktbeskrivelse, så husk at linke til andre steder på dit site, som kunne være relevant for kunden. Det er måske til andre typer af det pågældende produkt, til produktkategorien eller til en vejledning, du har liggende et andet sted på dit site.

Sådanne interne links er med til at give en god struktur på dit site, ligesom det er nyttigt for kunden.

#8 Eksterne links

Ved første øjekast lyder det måske som en dårlig idé at linke til andre, eksterne sider fra dit produkt. Og selvfølgelig skal du ikke lede en potentiel kunde hen på en konkurrents website. Men Google kan godt lide at se links, der henviser til relevante, eksterne sites. Så vær ikke bange for at linke til en ekstern undersøgelse eller andet, der kan have relevans for kunden ved køb af dit produkt.

Links fra andre sider fungerer således, som en slags valgstemme, der indikerer overfor søgemaskinerne, at din hjemmeside er værdifuld og fortjener en højere rang i deres algoritme. Derudover bidrager eksterne links også til, at din side fremstår mere populær, hvilket leder til, at den besøges mere hyppigt af algoritmerne, hvilket som regel øger rangeringen i Google.

Et eksternt link kan opnåes på mange forskellige måder, hvoraf de mest populære er outreach, advertorials, samt tilmelding af Linkbuilders.

Tilmeld dig Linkbuilders
Grundig søgeordsanalyse
Findes der skadelige links? Få svaret hos Linkbuilders.dk

#9 SEO-titel

SEO-titlen er den øverste linje, der vises for dit produkt i søgeresultatet. Det er altså det første, som kunden ser – så hvorfor ikke udnytte det til fulde?

De fleste shopsystemer danner automatisk et forslag til en SEO-titel. Men hvis der er mulighed for at tilpasse den, bør man kigge på dette. I Woocommerce (med Yoast plugin) dannes automatisk en SEO-titel ud fra produkttitlen og sidetitlen. Det ser sådan ud: 

Og her kan du så tilføje eller fjerne elementer fra din SEO-titel, hvis det er relevant. Det er i hvert fald en god idé at lave en længere SEO-titel, end i eksemplet ovenfor. En god grundregel er, at den gerne skal være på 50-60 tegn. Tjek evt. dit SEO-title i dette værktøj. Husk for guds skyld at inkludere dit fokussøgeord i din SEO-titel. SEO-titlen er det først, som Google læser på produktet, og det er også den tydelige linje, der vises øverst i søgeresultatet. Så sørg for, at den er så rammende som muligt.

#10 Den gode metabeskrivelse

Din metabeskrivelse er de par linjer, som brugeren ser, når han har søgt på Google: 

SEO-optimering af produkter

Det er altså dette, læseren skal se og få lyst til at klikke ind til dig produkt. I metabeskrivelsen skal du gerne inkludere dit fokus-søgeord, og gerne helt i starten. Derudover er det en god idé med en ‘Call to action’. Skriv også gerne hvad der gør lige præcis dit produkt bedre end de andre produkter, som brugeren ser i søgeresultatet.

Et eksempel kunne være: “Vores eksklusive vinemballage til 2 flasker i hvid er markedets billigste. Ved bestilling inden kl. 13.00, har du pakken i morgen. Bestil her på shoppen”.

Byg selv dine backlinks
DIY linkbuilding: Til dig der vil sælge mere på din webshop

#11 Brug af Canonical Urls

Hvis du har en håndfuld produkter, hvor det simpelthen er umuligt for dig at skrive en unik tekst (eller hvor det ikke vil give mening med unik tekst), så kan du med fordel gøre brug af det, der hedder ‘canonical urls’.

Her kan du på et produkt vælge, at det SEO-mæssigt skal pege hen på et andet produkt (hovedproduktet), således at det ikke indekseres separat. Vi ved jo, at Google ikke kan lide, hvis der er samme produktbeskrivelse på flere produkter, og det er derfor bedre at lave en canonical url hen til det tilsvarende produkt, end at have to eller flere produkter stående med samme produktbeskrivelse.

Dette kan faktisk også være relevant, hvis du har et meget ‘tyndt’ produkt med næsten ingen tekst. Google vil nemlig hellere have få produkter af høj kvalitet end mange produkter af lav kvalitet, når vi snakker om ranking.

Tilmeld dig Linkbuilders